Andrzej Chludziński
Konferencja metodyczna nt.
Holokaustu
“Holocaust. Ocalić od zapomnienia
– uczyć dla przyszłości”
Krzyżowa, 15-17 stycznia 2003 r.
Sprawozdanie
15-17 stycznia
2003 r. w Krzyżowej (woj. dolnośląskie) odbyła się konferencja nauczycieli pt.
“Holokaust. Ocalić od zapomnienia – uczyć dla przyszłości”. Wzięło w niej
udział 36 osób, przede wszystkim nauczycieli z całej Polski. W zamierzeniu
organizatorów – Fundacji “Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego, Task Force
for Holocaust Education, Remembrance and Research,
Stowarzyszenia Centrum Polsko-Niemieckie w Krakowie oraz Domu Anny Frank w
Amsterdamie – miała wspomóc metodyczne zaplecze nauczycieli szkół gimnazjalnych
i ponadgimnazjalnych. Merytorycznie była więc kontynuacją warsztatów “Holocaust
w świetle relacji świadków”, przeprowadzonych w roku ubiegłym jako część Dni
Tolerancji w Kołobrzegu (11 października 2002 r.), oraz “Holocaust oczami
dziecka”, które odbyły się we Wrocławiu (16 grudnia 2002 r.) i Warszawie (11
stycznia 2003 r.).
Organizatorzy zadbali o odpowiedni poziom
konferencji, zapraszając do prowadzenia zajęć znawców tematu z Polski oraz z
Holandii, Niemiec, Czech i Ukrainy. Przede wszystkim można było zapoznać się z
zarysem problematyki Holokaustu. Temat ten, jak i związane z nim zagadnienie
stosunków polsko-żydowskich na Kresach Wschodnich w czasie ostatniej wojny
światowej przedstawił dr Andrzej Żbikowski, pracownik Żydowskiego
Instytutu Historycznego w Warszawie (www.jewishinstitute.org.pl) oraz Instytutu Pamięci
Narodowej (www.ipn.gov.pl). Przybliżył w wystąpieniu tematykę aktualną do dziś, w
kontekście sprawy Jedwabnego. Jak stwierdził, w oparciu o dotychczasowe
ustalenia śledztwa, zarówno tam, jak i w innych miejscowościach
północno-wschodniej Polski, wielokrotnie dochodziło do zajść antyżydowskich,
które były w mniejszym lub większym stopniu inspirowane przez Niemców. Dr
Żbikowski wyjaśnił złożone podłoże konfliktu polsko-żydowskiego na Kresach
Wschodnich, wskazując na trzy główne czynniki, które doprowadziły do tragedii w
Jedwabnem: antysemityzm przedwojenny, kolaborację części Żydów z władzami
radzieckimi oraz politykę okupanta niemieckiego, mającą na celu prowokowanie
wystąpień antyżydowskich.
Robert Szuchta, na co dzień nauczyciel
historii w LXIV LO w Warszawie, zarysował sposoby prezentacji Holokaustu w
polskich podręcznikach szkolnych od końca wojny do 2000 r.
Dalszym ciągiem rozważań na temat stanu polskiego nauczania o Holokauście była
prelekcja Roberta Szuchty i dr. Piotra Trojańskiego, wykładowcy z
Akademii Pedagogicznej w Krakowie, którzy przedstawili autorski program
nauczania o zagładzie Żydów, zatwierdzony do użytku szkolnego w 2000 r. Stanowi
on wypełnienie luki w tym zakresie w szkolnictwie polskim, w którym jeszcze do
niedawna prawie nie mówiono o Zagładzie.
Prezentacja ta była wstępem do
dyskusji podsumowującej pierwszy dzień obrad na temat szans i zagrożeń dla
nauczania o Holokauście w kontekście wdrażanej obecnie reformy edukacji w
Polsce. Dyskutanci zgodnie stwierdzili, iż reforma oświaty stworzyła dogodne
warunki dla nauczania tej problematyki, o czym świadczy chociażby wpisanie
Holokaustu do podstawy programowej przedmiotów humanistycznych, jak również zatwierdzenie
do użytku szkolnego pierwszego programu nauczania o Zagładzie. Jednak
podkreślano, iż wdrażanie zapisów programowych w praktyce zależy od samych nauczycieli, którzy obecnie
dysponują dużą swobodą w sposobie i zakresie realizacji materiału. Dlatego
bardzo ważne jest zachęcanie nauczycieli do poświęcania większej ilości czasu
na omawianie tej problematyki. I chociaż narzekano na trudności związane z
brakiem czasu na dogłębne omawianie Holokaustu, zwracano jednak uwagę na
możliwości współpracy nauczycieli różnych przedmiotów w tej kwestii. Wspólne
opracowywanie lekcji przez nauczycieli przedmiotów humanistycznych – zdaniem
dyskutantów – być może nie pozwoli na wygospodarowanie dodatkowych godzin, lecz
z pewnością ułatwi ich efektywne wykorzystanie oraz pozwoli na dostrzeżenie
uniwersalnych nauk płynących z Zagłady. Zgodzono się, iż w nauczaniu o
Holokauście nie należy ograniczać się wyłącznie do przekazywania rzetelnej
wiedzy o przeszłości ale także, a może przede wszystkim, zachęcać uczniów do refleksji
oraz rozbudzać w nich empatię. Aby osiągnąć te cele, potrzebne jest
interdyscyplinarne spojrzenie na naucza-nie tej problematyki i wspomaganie się
nauczycieli różnych przedmiotów. Warto zastanowić się zatem nad sposobem
usprawnienia wymiany doświadczeń w nauczaniu o Holokauście nauczycieli z całej
Polski. Potrzebne są publikacje o charakterze metodycznym oraz szkolenia
zaznajamiające nauczycieli z najnowszymi trendami w nauczaniu o Zagładzie.
Kwestiom metodyki poświęcony
był kolejny dzień konferencji. Wiesława Młynarczyk z Biura Edukacji
Publicznej IPN poprowadziła nieszablonowe warsztaty, w których uczestnicy,
pracując w grupach metodą dramy, uczyli się, jak przekazywać uczniom informacje
na temat Holokaustu, a jednocześnie zrozumieć – przynajmniej częściowo – jakie
uczucia towarzyszyły ludziom poddanym okrucieństwom wojennej przemocy. Takie
zajęcia niewątpliwie mogą stanowić doskonałą formę pracy z młodzieżą,
zwłaszcza w szkołach ponadgimnazjalnych.
Spośród
gości zagranicznych jako pierwsi głos zabrali Anja Mittermaier i Levien
Rouw, reprezentujący Dom Anny Frank w Amsterdamie (www.annefrank.nl) i jego filię w Berlinie (www.annefrank.de). Przedstawili w skrócie
tragiczny los Anny – żydowskiej dziewczynki, która podczas dwuletniego
ukrywania się w czasie wojny pisała dziennik. Później trafiła do obozu
koncentracyjnego, gdzie zmarła. Jednak jej tekst ujrzał światło dzienne, a
pamięć o niej i innych ofiarach nazizmu pielęgnuje Dom Anny Frank. Jednym z
jego działań jest wystawa, ukazująca los Anny na tle historii Europy w
pierwszej połowie XX wieku. Ekspozycja ta była kilkakrotnie
prezentowana w Polsce, w planach są dalsze pokazy. Jak wskazuje praktyka, ma
ona duże walory edukacyjne, ale ich wykorzystanie zależy w dużym stopniu od
organizatorów. Zeszłoroczny przykład ekspozycji w Kołobrzegu świadczy dobitnie
o tym, że najlepszymi przewodnikami są odpowiednio przeszkoleni uczniowie,
którzy oprowadzają swoich rówieśników (www.israel-kolobrzeg.republika.pl). Pomocą w lepszym zrozumieniu
problematyki służy film pt. “Kochana Kitty”, który został zaprezentowany
uczestnikom konferencji.
Julia Smilyanskaya z Ukraińskiego Centrum Studiów
nad Holokaustem przedstawiła
dotychczasowe osiągnięcia swojego ośrodka w popularyzowaniu tej tematyki. Jak
stwierdziła, poziom wiedzy o Zagładzie na Ukrainie jest bardzo niski, mimo że
dochodziło tam w czasie wojny do masowej eksterminacji Żydów oraz
przedstawicieli innych narodowości. Sytuację tę próbuje zmieniać działający
prężnie od niedawna kijowski ośrodek, który szkoli nauczycieli, wydaje
literaturę metodyczną oraz prowadzi portal internetowy poświęcony problematyce
zagłady Żydów (www.holocaust.kiev.ua).
Bardzo
ciekawą formę pracy z młodzieżą zaprezentowały Marta Vancurová i Dana
Gablová z Muzeum Żydowskiego w Pradze (www.jewishmuseum.cz). Stworzyły projekt pt.
“Zaginieni sąsiedzi” (www.zmizeli.sousede.cz) polegający na poszukiwaniu
przez uczestniczącą w nim młodzież śladów po sąsiadach – Żydach, którzy zostali
unicestwieni w okresie Holokaustu lub wyemigrowali. Działania takie pobudzają w
uczestnikach dociekliwość i dają rozeznanie w rozmiarze Holokaustu, stanowią
więc doskonałą możliwość przekazania uczniom wiedzy i opanowania przez nich
różnych umiejętności.
Część
przeznaczoną na prezentację ośrodków edukacyjnych zajmujących się
popularyzowaniem nauczania o Holokauście kończyło krótkie omówienie
działalności Żydowskiego Centrum Edukacyjnego w Oświęcimiu. Obecny na
konferencji Tomasz Kuncewicz, dyrektor Centrum, zaprezentował swój
ośrodek, zwracając szczególną uwagę na ostatnio realizowany projekt uczniowski
zatytułowany „Żydzi - moje wyobrażenia”. (www.ajcf.org). Zachęcał nauczycieli
przybywających z wizytą na teren byłego obozu Auschwitz-Birkenau do odwiedzenia
także Centrum Edukacyjnego, gdzie znajduje się stała ekspozycja poświęcona
historii Żydów w Oświęcimiu. Wizyta tam może być dobrym wprowadzeniem do
zwiedzania muzeum oświęcimskiego.
Dalsze prezentacje dotyczyły
możliwości i problemów omawiania Holokaustu z wykorzystaniem Internetu. Dr
Piotr Trojański zaprezentował bardzo ciekawą stronę internetową pt. “Żydzi
w Polsce. Ocalić od zapomnienia – uczyć dla przyszłości” (www.zydziwpolsce.edu.pl), której powstanie związane jest właśnie z brakiem tego typu
materiałów w Polsce. Zawarte tam informacje pozwolą nauczycielom łatwiej i
ciekawiej poruszać zagadnienia związane z historią Polski w kontekście
współistnienia z kulturą żydowską. Podobnej tematyki, choć o zasięgu lokalnym,
dotyczy strona stworzona przez Macieja Szaniawskiego (www.jews.w.interia.pl), nauczyciela z Zespołu Szkół
Techniczno-Handlowych w Będzinie, który wraz ze swoimi uczniami zebrał
materiały i stworzył prezentację, będącą dokumentacją wspólnej historii Polaków
i Żydów w “małej ojczyźnie”.
Prezentacja
zapoczątkowała bardzo ciekawą i istotną część konferencji, jaką było
przedstawienie doświadczeń w nauczaniu o Holokauście przez uczestniczących w
niej nauczycieli. Jak wcześniej zapowiadali organizatorzy, umożliwiono im
zaprezentowanie oryginalnych pomysłów na prowadzenie zajęć, scenariuszy lekcji
lub projektów edukacyjnych dotyczących historii Żydów, a zwłaszcza Holokaustu.
Niektórzy zaprezentowali materiały, które na co dzień wykorzystują w nauczaniu.
Ciekawą formą nauczania mogli
pochwalić się Andrzej Kirmiel i Tomasz Waltros z Zespołu Szkół
Ogólnokształcących w Skwierzynie, którzy opowiedzieli o restauracji żydowskiego
cmentarza w swojej miejscowości. W tym celu pozyskali pieniądze od jednej z
fundacji, włożyli wraz z młodzieżą wiele wysiłku w realizację projektu, a efektem jest piękny
kirkut oraz publikacja pokazująca kolejne etapy działań. Niewymiernym, ale
bardzo ważnym elementem tej pracy, jest zaangażowanie nauczycieli, uczniów i
innych osób w przywrócenie pamięci o dawnych sąsiadach. Ponadto A. Kirmiel
przedstawił scenariusz lekcji historii dla liceum, poświęconej sposobowi
wyjaśnienia i omawiania korzeni antysemityzmu. Zaprezentowany przez autora
pomysł wzbudził duże zainteresowanie słuchaczy.
Bardzo ciekawy projekt
edukacyjny przedstawiła Zofia Kanclerz, która w Gimnazjum Gminnym nr 1 w
Rajsku realizuje trzyletni program nauczania zatytułowany “O tolerancję i
godność człowieka”.
“Gdy zapomnimy, będziemy skazani na powtarzanie tych samych
błędów” – to temat prezentacji Aleksandry Mądry z Zespołu Szkół
Ogólnokształcących nr 4 w Gliwicach, która w swoim wystąpieniu zwróciła uwagę
na konieczność odpowiedniego przygotowywania uczniów do zwiedzania miejsc
pamięci. Autorka przedstawiła swój pomysł na zajęcia przygotowujące i
podsumowujące wizytę w KL Auschwitz.
Agnieszka Zembrzuska z Dolnośląskiej Szkoły Wyższej
Edukacji we Wrocławiu mówiła o prowadzonych przez siebie zajęciach ze
studentami i nauczycielami. Jak zaznaczała, bardzo ważne jest uświadomienie
takim osobom potrzeby pracy nad emocjami, a także usuwanie różnych, zazwyczaj
nieprawdziwych, negatywnych stereotypów i uprzedzeń, jakie żywimy wobec innych.
Często bowiem nauczyciel jest wyrocznią dla uczniów w sprawach relacji wobec
innych osób i jego postawa rzutuje na dalsze postępowanie wychowanków.
Swoimi doświadczeniami w pracy z nauczycielami i uczniami podzielił się
także Andrzej Peć z Międzynarodowej Szkoły Nauk o Edukacji i Kulturze
przy Uniwersytecie Śląskim i Uniwersytecie Ostrawskim, który prowadzi zajęcia
warsztatowe dla nauczycieli z zakresu edukacji wielokulturowej z elementami
wiedzy o historii i kulturze Żydów polskich. Jest także współautorem programu
nauczania ścieżki regionalnej oraz czynnym nauczycielem w jednej ze szkół
podstawowych. A. Peć w swoim wystąpieniu, bazując na własnych doświadczeniach,
podkreślał konieczność włączania do programów nauczania zagadnień dotyczących
wielokulturowości, które to – jak zauważył – odgrywają dziś istotną rolę i mogą
pomóc także w nauczaniu o Holokauście.
Natomiast
Anna Sozańska i Teresa Iwona Sławecka z II LO w Koszalinie
opowiedziały o tym, jak można wykorzystać w dydaktyce teksty publicystyczne dotyczące
tematyki żydowskiej (a konkretnie: sprawy Jedwabnego) do opisu manipulacji
językowej.
Interdyscyplinarny charakter ma projekt
zatytułowany “Artyści wobec Holocaustu”, który jest aktualnie realizowany w
Zespole Szkół Poligraficzno-Księgarskich w Krakowie. Jego koncepcję uczestnikom
konferencji zaprezentowali: Dorota Kunz (nauczyciel plastyki), Marzena
Lenart (nauczyciel języka polskiego) i Andrzej Januszkiewicz
(nauczyciel historii). Współpraca w realizacji projektu specjalistów różnych dyscyplin
dowodzi możliwości nauczania o Holokauście w ramach różnych przedmiotów
humanistycznych, o czym niestety często się zapomina.
Dopełnieniem części
prezentacyjnej konferencji było omówienie przez Roberta Szuchtę
możliwości dydaktycznych wykorzystania dziennika Dawida Rubinowicza –
żydowskiego chłopca, który zginął w Treblince.
Bardzo ważną sprawę poruszyła w swoim wystąpieniu Alicja Białecka z
Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau (www.auschwitz-muzeum.oswiecim.pl), a mianowicie sposób
przygotowywania uczniów do wizyty na terenie obozu zagłady.
W warsztatowej formie pokazała też, że o ludziach, którzy przeszli przez obóz,
można i należy mówić konkretnie, indywidualnie. Materiały opracowane przez
dział edukacyjny Muzeum, pozwalają spojrzeć na ofiary Holokaustu w ten właśnie
sposób, gdyż mówienie o milionach ofiar nie przemawia tak silnie jak analiza
pojedynczych, tragicznych losów.
Powyższe omówienie nie wyczerpuje całości
programu konferencji. Bardzo ważne były w nim bezpośrednie kontakty
uczestników, wymiana poglądów, dyskusje na forum oficjalnym i w kuluarach.
Organizatorzy zadbali, aby panowała atmosfera sprzyjająca
obradom. Monika Śliwińska, pełnomocnik ds. Akademii Europejskiej
Fundacji “Krzyżowa”, z ramienia gospodarzy czuwająca nad przebiegiem całości,
wraz z dr. Piotrem Trojańskim, opiekującym się konferencją od strony
merytorycznej, postarali się, aby uczestnikom nie zabrakło niczego, co
potrzebne jest do owocnych obrad. Program został tak skomponowany, aby zajęcia
były twórcze, co wspomagały różne, przede wszystkim aktywne formy ich
prowadzenia. Nowoczesne zaplecze techniczne pomagało prowadzącym w prezentacji
tematów.
Pobyt w pięknym ośrodku
Fundacji “Krzyżowa” w Krzyżowej (www.krzyzowa.org.pl) został wzbogacony o
zaznajomienie się z przeszłością tego miejsca, w którym w latach wojny
spotykali się niemieccy antynaziści skupieni w tzw. Kręgu z Krzyżowej, oraz
obecną działalnością Fundacji na rzecz pojednania między przedstawicielami
różnych narodów, światopoglądów i wyznań. Był to więc wymarzony punkt na
zgłębianie problemu Holokaustu.